Metla on osa Luonnonvarakeskusta 1.1.2015 alkaen. www.luke.fi
  SUOMEKSI     PÅ SVENSKA     IN ENGLISH     AUF DEUTSCH     ПО-РУССКИ     
 
Metla-etusivuTutkimusPalvelutJulkaisutMetinfo-metsätietopalvelutTutkimusmetsätTietoa MetlastaStrategiaYhteystiedot
Metla » Metlassa nyt » Tiedotteet
Tiedote 8.10.2013
Metsäntutkimus Facebookissa Metla Twitterissä
Sivukartta | Haku

Metla ja VTT julkistavat uusimmat metsäenergiatutkimuksen tulokset

Metlan ja VTT:n ForestEnergy2020-tutkimus- ja innovaatio-ohjelman vuosiseminaarissa haetaan vastauksia kysymykseen ”Millä teknologioilla, investoinneilla ja kannustimilla Suomi pääsee vuoden 2020 energiatavoitteisiinsa kestävästi ja kilpailukykyisesti metsäenergian osalta?” Nykyinen metsähakkeen käyttömäärä on kyettävä lähes kaksinkertaistamaan seitsemässä vuodessa. Samalla nähdään hyviä mahdollisuuksia energiateknologian viennille.

Tulokset metsäenergiasektorin käyttöön

Tutkimusohjelman yli 70 tutkimushanketta ovat tuottaneet suuren määrän tutkimustietoa ja -tuloksia, joista on valittu seminaariin aiheita biomassan kestävyyden, hankinnan, jalostuksen sekä tulevaisuusskenaarioiden teemoista. Tutkimustuloksia esitellään nyt erityisesti Itä-Suomen metsäenergia-alan ammattilaisille ja asiantuntijoille. Seminaariin osallistuu 130 alan asiantuntijaa ja ammattilaista ympäri Suomea.

Suurilla hakeautoilla kustannustehokkuutta puun kaukokuljetukseen

Ruotsissa ja Suomessa tehdyillä demonstraatioilla ja laskelmilla on osoitettu, että raskaampaan kuljetuskalustoon siirtymällä voidaan saavuttaa merkittäviä kustannushyötyjä. Hyötykuormaa voidaan kasvattaa kolmanneksella, mikäli siirrytään 60 tonnin kalustosta 78 tonnin kalustoon. Kuljetuskustannukset alenevat tällöin noin 15 prosenttia.

Suuret yksiköt edellyttävät uutta teknologiaa etenkin perävaunujen ohjaukseen ja käsittelyyn. Liikennerajoitukset saattavat alentaa raskaan kaluston tuomia kustannushyötyjä merkittävästi etenkin silloin, kun liikutaan pienemmillä teillä. Huoli kuljetusverkon kunnosta, ylläpidosta sekä sen soveltuvuudesta suuremmille massoille on noussut yhdeksi merkittävämmäksi ongelmatekijäksi Metlan kaukokuljetuksen haasteita ja kehityskohteita kartoittavassa kyselytutkimuksessa.

Bioöljystä liikennepolttoaineisiin

VTT ja PNNL (Pacific Northwest National Laboratory) ovat yhteistyössä tuottaneet suomalaisesta metsätähteestä liikenteen polttonesteitä uudella, kustannustehokkaalla bioöljyjen jalostuskonseptilla. Uudella tuotantotavalla voidaan valmistaa edullisia biopolttonesteitä ja kemikaaleja yli 65 prosentin hyötysuhteella. Kehitystyötä ovat yhdessä rahoittaneet Tekes ja Yhdysvaltain energiaministeriö (United States Department of Energy).
 
Prosessissa metsäteollisuuden tai kaukolämpölaitoksen kattilan yhteydessä tuotettu bioöljy kuljetetaan öljyjalostamoon, jossa se jalostetaan muiden öljyjen ohessa. Tuotantokapasiteettia voidaan kasvattaa vaiheittain, mikä vähentää arvoketjuun investoivan yrittäjän riskiä. Konseptin tehokkuus- ja kustannushyödyt VTT on aiemmin osoittanut eurooppalaisten tutkimuskumppaneidensa kanssa.

Lisätietoja:

Metsä – tieto – osaaminen – hyvinvointi


Metsäntutkimuslaitoksen tiedotteet Internetissä: http://www.metla.fi/tiedotteet/    Metlan RSS-tiedotesyöte
Metla/Viestintä PL 18, 01301 VANTAA, sähköposti: info(a)metla.fi

  Päivitetty: 08.10.2013 /KPB | Copyright Metla | Palaute