Tiedote 08.07.2005
Metsäntutkimuslaitos ja Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos selvittivät, mitkä puutuotteisiin liittyvät asiat ovat ratkaisevia kun puutuotteita markkinoivat yritykset valitsevat tuotteita valikoimiinsa. Tarkastelussa keskityttiin muun muassa toimittajan luotettavuuteen, palveluihin, tuotteeseen liittyvään informaatioon, tuotteen ympäristöystävällisyyteen ja siihen miten asiakaskontakteja hoidetaan. Tutkimuksessa analysoitiin myös kuinka saksalaiset, suomalaiset, ruotsalaiset, itävaltalaiset sekä kanadalaiset puutuotteiden toimittajat keskimäärin menestyvät.
Tutkimuksen aineistona oli 76 saksalaista puutuotteita myyvää yritystä. Haastateltujen yritysten yhteenlaskettu liikevaihto kattoi 75 prosenttia Saksan vuotuisesta rakennustarvikekaupan arvosta.
Tulokset osoittavat, että toimittajan luotettavuutta, joka sisältää muun muassa aikataulussa pysyvät, nopeat kuljetukset, pidettiin tärkeimpänä ei-materiaalisena tuoteominaisuutena. Suuret rakennustarvikeliikkeet arvostavat luotettavuutta vielä enemmän kuin pienet tai yritysasiakkaisiin keskittyvät yritykset.
Hanke sai rahoitusta pohjoismaisesta metsäalan Wood Wisdom -tutkimusohjelmasta.
Lisätietoja