05.01.98
Kolme suurta yritystä ja metsänomistajat määräävät tahdin puukaupassaMetsäkone- ja kuljetusyrittäjät sekä pk-sektori jääneet alan sopeutujiksi Metsäteollisuus on keskittynyt ja puunhankintaorganisaatiot yhdistyneet
viimeisten kolmen vuoden aikana niin voimakkaasti, että tänä päivänä ainoastaan
kolme yritystä ostaa kuitupuuta omaan käyttöön entisen kuuden sijaan.
Vaikka metsänomistajalla on teoriassa paljonkin vaihtoehtoja puukaupan
tekoon, käytännössä puuta ostaa kolmen suuren puunhankintaorganisaation
lisäksi yhdestä seitsemään pientä tai keskisuurta (pk) ostajaa sekä joku
satunnainen pienerän ostaja. Tämä käy ilmi Metsäntutkimuslaitoksen tutkijoiden
Pekka Mäkisen, Arto Rummukaisen ja Jukka Aarnion tekemästä tutkimuksesta.
Suurten puunostajien, integraattien, vahvuus on siinä, että ne ovat säännöllisiä
ja luotettavia ostajia, kun taas pienten ostajien toiminta voi olla hyvinkin
epäsäännöllistä ja rajallista.
Metsäkone- ja kuljetusyrittäjät hintakilpailun uhrejaMyös metsäkone- ja kuljetusyrittäjät ovat saaneet sopeutua yhä keskittyneemmän metsäteollisuuden sääntöihin. Moni yrittäjä on siinä tilanteessa, että häntä työllistää vain yksi iso puunostaja, joka sekin on saattanut kilpailuttaa hinnat niin alas, että järkevä yrittäminen on kannattavuuden rajamailla. Metsäyhtiöiden kannattaa mieluummin teettää työ metsäkone- ja kuljetusyrittäjillä kuin käyttää omia koneitaan ja palkkatyövoimaa. Asiakas vaatii yrittäjältä uudehkoa kalustoa, mikä merkitsee käytännössä
suuria pääomakuluja ja paljon työtä. Yrityskoon kasvattaminen lisää tehokkuutta
ja tuo mukanaan suurtuotannon etuja. Isompi yritys pystyy korjaamaan puuta
nykyistä edullisemmin, mutta on samalla myös vahvemmassa neuvotteluasemassa
kuin nykyiset pienyrittäjät.
Integraatit määrittelevät puukaupan perushinnat ja tavat"Kolme suurta" määrittelevät suuren osto-osuutensa ansiosta puukaupan perushinnat ja kauppatavat. Integraatit vaikuttavat välillisesti myös pk-teollisuuden kilpailukykyyn, koska leimikkokaupan kautta määräytyy hinta paitsi tukille, myös kauppaan kuuluvalle kuitupuulle, jota sahat joutuvat ostamaan leimikon mukana. Pk-teollisuus joutuu myymään sahan sivutuotteet, sahanpurun ja hakkeen, yleensä integraateille niiden ehdoilla. Tutkimuksen mukaan pk-yritykset työllistivät samalla liikevaihdolla
lähes kaksinkertaisen määrän työntekijöitä kuin integraatit. "Kolmen suuren"
liikevaihto raakapuukuutiota kohti taas nousee selvästi suuremmaksi kuin
pk-yrityksillä. Pk-yritysten puunhankinnan pääongelmina ovat leimikkokauppa
ja sahan sivutuotteiden markkinointi. Moni pk-yritys ei ylläpitäisi lainkaan
omaa puunhankintaorganisaatiota, mikäli saisi tarvitsemaansa puutavaralajia
markkinoilta. Yksi ratkaisu ongelmaan olisi toimiva puutavaralajikauppa. Perinteisten puunhankintaorganisaatioiden lisäksi myös metsänhoitoyhdistykset
ovat tulleet mukaan puunhankinta- ja korjuukilpaan. Ne ovat lisänneet
volyymiaan vuosi vuodelta, ja esimerkiksi vuonna 1994 ne korjasivat jo
noin 4,5 miljoonaa kuutiometriä raakapuuta eli yli 10 prosenttia yksityismetsien
hakkuumäärästä.
Lisätietoja: Pekka Mäkinen, Metla/Vantaan tutkimuskeskus, puh.
09-857 05 345 |